نیم پلاک

سلام خوش آمدید
سخنرانی صدام در مجمع ملی عراق قبل از حمله به ایران
تاریخ ایرانی؛ شیرین افشار - شامگاه هفده سپتامبر ۱۹۸۰ (بیست‌ و ششم شهریور ۱۳۵۹)، درست پنج روز پیش از آنکه جنگ تمام عیار عراق علیه ایران آغاز شود، نمایندگان مجمع ملی عراق برای تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده دعوت می‌شوند. صدام حسین، رییس‌‌جمهوری عراق، خود را برای ایراد یک سخنرانی طولانی و تاریخی آماده می‌کند. او در لباسِ فرمانده کل قوا پشت تریبون می‌رود و چنان با غرور و نخوت سخن می‌گوید که گویی جمال عبدالناصر، رهبر مصر ‌است و ملی شدن کانال سوئز را اعلام می‌دارد. صدام با پوشیدنِ لباسِ رزم و برگزاری جلسه فوق‌العاده‌ مجمع ملی عراق از‌‌ همان ابتدا مشخص می‌سازد که اعلانِ جنگی در راه است، جنگی که او باوری قاطع داشت بر شکوه و قدرتش در چشم ملت‌های عرب و جهان غرب می‌افزاید و نامش را در فهرست فاتحان بزرگ تاریخ قرار می‌دهد.

صدام حسین، سخنان خود را با این عبارات شروع می‌‌کند: «برادران عزیز، اعضای مجمع ملی عراق، شما را بر اساس تصمیم شورای رهبری انقلاب به این جلسه فوق‌العاده دعوت کرده‌ایم تا شما را با مسائل بسیار مهمی درباره میهن و ملتمان آشنا کنیم. مباحث و مسائل ملی ما از وحدت اعراب، و تاریخ ملی ما از تاریخ اعراب جدا نیستند. باید تاریخمان را مطالعه کنیم و برای آشنایی با واقعیت‌های اساسی موجود، درس‌های لازم را از تاریخ فرا گیریم.»
  • .... ....

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پیوندها